W informacjach dostarczanych przez producentów samochodów można od razu zauważyć, że diesel, pomimo posiadania większej pojemność silnika, a często i wyższej mocy, pali zdecydowanie mniej. Łatwo więc założyć, że to właśnie jednostki zasilane olejem napędowym są lepszym sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy niż tak zwane „benzyniaki”. Są to wyłącznie pozory, ponieważ sprawa jest odrobinę bardziej skomplikowana niż mogłoby się wydawać.
Po pierwsze, cena paliwa w przypadku diesla jest kilkanaście lub kilkadziesiąt groszy (na litr) wyższa od benzyny. Nowoczesne silniki na olej napędowy potrafią w ciągu 100 km spalać nawet 2 l mniej względem swoich benzynowych odpowiedników, przez co przewaga jest po stronie diesla.
Trzeba także zauważyć, że samochody, które posiadają wbudowany silniki diesla, są droższe, a różnica wynosi czasem nawet kilkanaście tysięcy złotych. Z tego również powodu faktyczna różnica między jednostkami napędowymi pod względem oszczędności jest niewielka, a korzystanie z diesla „zwróci” się po przejechaniu kilkuset tysięcy kilometrów. Na rynku wtórnym wspomniane różnice są jednak o wiele mniej dotkliwe. A zatem dlaczego diesel pali mniej?
Na samym wstępie należy zaznaczyć, że silniki diesla pracują na innej zasadzie niż te benzynowe. W ich przypadku dochodzi do wyższego stopnia sprężania (wartości, z jaką tłoki sprężają mieszankę paliwowo-powietrzną), dzięki czemu wytwarzają tyle samo energii przy tym samym cyklu pracy. To jednak nie wszystko, ponieważ warto mieć świadomość, że olej napędowy jest o wiele bardziej kalorycznym paliwem niż standardowa benzyna.
Dlaczego diesel mniej pali? Uznaje się, że olej napędowy jest około 15% bardziej kaloryczny od benzyny, dlatego też silnik jest w stanie wytworzyć 15% więcej energii przy zużyciu tej samej objętości paliwa. Średnio to właśnie diesel pali mniej, jednak nie jest to reguła. Jest to powiązane z faktem, iż najlepszymi warunkami pracy dla takich jednostek napędowych są dłuższe trasy, co z kolei wiąże się ze stosunkowo długim czasem, jaki jest konieczny do uzyskania optymalnej temperatury pracy. Należy dodać, że silniki diesla potrzebują znacznie więcej mocy podczas startu.
Nie da się jednoznacznie powiedzieć, który wybór będzie lepszym rozwiązaniem. Wiele zależy tak naprawdę od celu zakupu samochodu, ponieważ pojazd może być wykorzystywany zarówno do dalekich tras, jak i krótkiej jazdy miejskiej. Z tego też powodu zalecamy wykonanie samodzielnych obliczeń pod względem ewentualnego spalania i kosztów zakupu paliwa. Warto mieć też świadomość, że niezależnie od tego, jaki rodzaj silnika wybierzemy, zawsze istnieje możliwość ograniczenia zużycia benzyny czy oleju napędowego.
Istnieją różne sposoby, które mogą wiązać się ze zmniejszeniem średniego spalania paliwa. Zwykle jest to bardziej ekonomiczna jazda, a więc częste hamowanie silnikiem czy też dbanie o odpowiednią ilość obrotów. Nadal jednak można ograniczyć zużycie paliwa, nie zmieniając przy tym stylu prowadzenia auta. Odpowiedzią na potrzeby kierowców są dodatki! Mają one wiele zalet, ponieważ chronią podzespoły pojazdu, a dodatkowo mogą zmniejszyć jego emisyjność, dzięki czemu stanie się on bardziej ekologiczny.
Oferujemy wysokiej klasy dodatki do paliwa, które są w stanie zmniejszyć zużycie benzyny lub oleju napędowego nawet o 12%. Co więcej, znacznie redukują zużycia szkodliwego AdBlue, dzięki czemu na filtrach DPF/FAP przestanie się gromadzić sadza oraz nagar. Nasze produkty są przeznaczone zarówno do samochodów osobowych, jak i urządzeń rolniczych czy łodzi. Posiadają patent EU oraz liczne certyfikaty, dzięki czemu można mieć pewność, że preparaty nie uszkodzą danego pojazdu. Postaw na ochronę swojego auta i niższe spalanie – skorzystaj z naszej oferty.