Olej napędowy jest stosowany do zasilania silników wysokoprężnych (diesla) z zapłonem czynnym. Jego temperatura wrzenia jest znacznie wyższa od benzyny (wynosi 180–350 stopni Celsjusza). Im lepszy olej, tym wyższą ma tzw. liczbę cetanową, która jest określana przez odpowiednie dobranie proporcji składników i ich jakość. W Polsce minimalna wartość wynosi 51.
Olej napędowy składa się przede wszystkim z węglowodorów parafinowych, naftenowych i aromatycznych. Są one wydzielane podczas destylacji ropy naftowej. Otrzymany produkt charakteryzuje się dużą zawartością siarki, co wymaga jej bieżącego usuwania w procesie hydrorafinacji. Dokładny skład nie jest możliwy do określenia, ponieważ wiele zależy od charakteru przerabianej ropy i stosowanych procesów technologicznych. Co więcej, można się spotkać z tzw. biodieslem, czyli olejem napędowym, który został wyprodukowany na bazie oleju roślinnego.
Na rynku można się obecnie spotkać teoretycznie z dwoma, a praktyce – trzema rodzajami oleju napędowego. Określa się je jako B7, B10 oraz XTL - oznaczenia są spotykane na większości stacji benzynowych. Wersje zaczynające się od litery B powstają z użyciem biodiesla i dla B7 jest to maksymalnie 7% zawartości, tymczasem dla B10 - 10%. Ciekawym rodzajem jest XTL, ponieważ to olej napędowy wytwarzany ze składników innych, niż ropa naftowa.
Olej napędowy można podzielić na 6 rodzajów i to z nich wykonuje się mieszanki spotykane na stacjach benzynowych. Są to:
Gotowa mieszanka jest często wzbogacana o dodatki uszlachetniające mające na celu poprawić parametry oleju napędowego zimą czy w kwestii osiągów lub rozruchu.
Liczba cetanowa – jest to najważniejszy parametr, będący wynikiem badania zdolności oleju napędowego do samozapłonu i pozostaje on ściśle powiązany ze składem chemicznym paliwa. Im wyższa liczba cetanowa, tym prościej jest uruchomić zimny silnik przy jednoczesnej niskiej emisji spalin. Największe wartości osiągają węglowodory parafinowe, natomiast najniższe – aromatyczne.
Zawartość siarki – trzeba wiedzieć, że duża zawartość siarki obniża jakość paliwa. Jest to związane z faktem, że pierwiastek ten wpływa na ilość spalin, a także niszczy poszczególne części samochodu poprzez właściwości korozyjne. Chodzi przede wszystkim o katalizator.
Zawartość wody – warto mieć świadomość, że w oleju napędowym może się znajdować woda. Oczywiście, nie powinna być to duża ilość, ponieważ w przeciwnym wypadku może w dużym stopniu uszkodzić silnik, szczególnie wytryski. Zimą natomiast woda zmieni się w lód, który będzie zatykać filtr, co z kolei uniemożliwi uruchomienie pojazdu.
Skład frakcyjny – skład frakcyjny wpływa na zdolność do samozapłonu i regularność przebiegu spalania. Ów skład powinien się wyróżniać wysoką zawartością lekkich frakcji, które ułatwiają uruchomienie silnika w niskich temperaturach.
Lepkość – jeśli lepkość jest zbyt duża, podczas spalania tworzą się za duże krople. Natomiast zbyt mała powoduje wtrysk tylko do części komory spalania.
Korzystanie z paliw dostępnych na stacjach benzynowych jest, ogólnie rzecz biorąc, bezpieczne dla samochodu, ponieważ jakość tamtejszych olejów napędowych bywa regularnie badana. Jednak trzeba wiedzieć, że paliwo może być jeszcze lepsze, jeśli doda się do niego uszlachetniacz. Tego rodzaju produkty poprawiają właściwości oleju, tym samym zwiększając osiągi silnika przy jednoczesnej redukcji emisji spalin. Co ciekawe, w wielu przypadkach można także zmniejszyć spalanie – nawet o kilkanaście procent. W naszej ofercie znajdziesz dodatki do oleju napędowego, które doskonale wpływają na pracę silnika i wyróżniają się różnymi certyfikatami. Przez to możesz mieć pewność, że są bezpieczne dla Twojego samochodu.