Zamarznięte paliwo - jak rozwiązać problem?

23.06.2021

„Zimno mi niestraszne, bo mam ogrzewanie” – takie zdanie powtarza wiele osób kierujących pojazdami i jest w nim trochę prawdy. Faktycznie, sporo samochodów posiada funkcję ogrzania wnętrza, lecz nie w tym rzecz. Paliwo, z którego korzysta nasz samochód, aby móc w ogóle jechać, może ulec procesowi zamarzania. Jeśli do tego dojdzie – uruchomienie pojazdu stanie się absolutnie niemożliwe.

Zamarznięte paliwo – objawy

Twój samochód stał dłuższy czas na zimnie bez odpalania i kiedy próbujesz go uruchomić, to mimo kręcenia się rozrusznika nie chce odpalić? Na pierwszy rzut oka wydawać się może, że to kłopoty z zapłonem, jednak najczęściej w okresie zimowym okazuje się, że winowajcą jest właśnie zamarznięte paliwo. Objawy mogą być różne, w zależności od tego, czy nasze auto funkcjonuje na benzynę, gaz czy olej napędowy.

 

W przypadku benzyniaków i LPG problemy powodowane są przez mniejszą lotność paliwa, która skutecznie utrudnia rozruch silnika. Z tego samego powodu mniej wydostaje się go ze zbiornika, przez co ma on problemy z równomierną pracą (jeśli już jakimś cudem uda się go odpalić). Z tego względu na stacjach benzynowych od miesięcy jesiennych dostępne jest już tzw. paliwo zimowe, które charakteryzuje się większą ilością butanu (lub propanu w przypadku LPG). Posiadacze aut na te typy paliwa nie muszą się jednak obawiać – podobne awarie zdarzają się niebywale rzadko, jeśli oczywiście auto jest w pełni sprawne. Do fizycznego zamarznięcia paliwa bezołowiowego lub gazu może jednak dojść, kiedy zbiornik paliwa jest nieszczelny i w jego wnętrzu zbiera się woda.

 

„Jak rozmrozić paliwo diesel” – takie pytanie w okresie zimowym pojawia się na forach samochodowych dosyć często. Zamarzanie diesla także nie powinno być rozumiane dosłownie – nie oznacza to, że w naszym baku znajduje się właśnie stwardniała bryłka paliwa w postaci stałej. W przypadku oleju napędowego, który poddany zostanie dłuższemu działaniu temperatury niższej niż minus dwadzieścia stopni Celsjusza, zachodzi reakcja chemiczna, której konsekwencją jest wytrącenie się z paliwa parafiny. Jeśli podejrzewamy, że doszło do takiego „rozwarstwienia”, pod żadnym pozorem nie powinniśmy podejmować prób uruchomienia silnika – wspomniana substancja dostanie się wówczas do przepływu filtra powietrza i skutecznie go zatka, powodując, że pojazd będzie musiał odwiedzić warsztat. W nim układ zostanie wyczyszczony, a filtr paliwa wymieniony. Także olej napędowy ma swoją wersję zimową, która podobnie jak benzyna czy LPG jest dostępna na stacjach benzynowych w czasie chłodniejszych miesięcy.

 

Jak więc widać – problem zamarzniętego paliwa jest realny, natomiast znacznie częściej dotyka on kierowców pojazdów wyposażonych w silnik diesla. Istnieją jednak skuteczne sposoby, które pozwalają na przywrócenie pojazdu do sprawności, kiedy już taki przypadek będzie miał miejsce, ale także opcje zapobiegawcze.

Paliwo „zamarzło” – i co teraz?

Po pierwsze – nie należy panikować. Jak już wspomnieliśmy, nie należy próbować odpalać samochodu od razu. Zamiast tego najprostszym sposobem będzie odprowadzenie go w ciepłe miejsce, gdzie temperatura paliwa się ustabilizuje i wróci ono do swojej normalnej postaci. Jeśli paliwa jest dużo, to dobrym pomysłem będzie „przepalenie” jego części, aby zrobić miejsce na zimową mieszankę, która znacznie lepiej radzi sobie w czasie niskich temperatur.

 

Czasem w internecie można natknąć się też na pytanie „jak odmrozić filtr paliwa w dieslu”. Jest ono źle sformułowane, ponieważ efekt „zamarzniętego filtra” jest spowodowany wcześniej wspomnianym wytrąceniem się parafiny i chodzi dokładnie o zapchanie tego elementu właśnie tą substancją. Niestety – jeśli usilnie będziemy próbowali odpalić pojazd, w którym jest takie rozwarstwione paliwo, to bardzo szybko dojdzie do zatkania filtra, a wtedy pomoże nam już tylko serwis.

Jak zapobiegać zamarzaniu paliwa?

Metod jest kilka, a jedną z nich jest stosowanie specjalnych dodatków do paliwa, takich jak dostępny na naszej stronie REDUX. Zwiększa on jego jakość i parametry, dzięki czemu auto pracuje zauważalnie lepiej. Należy jednak pamiętać, że uszlachetniacz zadziała tylko wtedy, kiedy stan paliwa jest normalny – czyli zanim zdąży ono zamarznąć.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera

Oprogramowanie sklepu internetowego Sellingo.pl