Chcąc poprawić efektywność pracy silnika w swoim pojeździe, a także wydłużyć jego żywotność, użytkownicy pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, tzw. dieslami, powinni zainteresować się szczególnie jednym parametrem, jakim jest lepkość oleju napędowego.
Wysokoprężne silniki diesla są cenione na całym świecie przez wielu kierowców. Charakteryzują się one ponadprzeciętną wydajnością, mocą i kulturą pracy, przez co wiele osób bardzo je sobie ceni. Nie są one jednak wolne od pewnych niedogodności, które występują w mniejszym stopniu w silnikach wykorzystujących inne rodzaje paliw.
Co prawda każda jednostka napędowa pracuje lepiej, kiedy zasilana jest wysokiej jakości mieszanką, jednak w przypadku silników wysokoprężnych jakość oleju napędowego ma dużo większe znaczenie niż np. w silnikach benzynowych. Można powiedzieć więc, że diesle są dużo bardziej wrażliwe w tej kwestii i używanie paliwa niskiej jakości może doprowadzić do sporych kłopotów z samochodem. Z czego jednak wynika ta różnica?
Olej napędowy uzyskuje się w wyniku destylacji ropy naftowej, a w jego skład wchodzą mieszaniny węglowodorów i dodatkowe elementy. Główną cechą takiego paliwa jest jego zdolność do samozapłonu, która określana jest liczbą cetanową. Z technicznego punktu widzenia - im wyższa jest jej wartość, tym paliwo ma lepsze właściwości. Należy jednak pamiętać, że to tylko jedna ze składowych, a równie ważnym aspektem jest to, aby stopień rozpylenia paliwa był jak najwyższy, ale też jednorodny, co w efekcie da nam jego łatwiejsze odparowywanie, które ma znaczący wpływ na równomierne spalanie. Znaczący wpływ na tę kwestię ma lepkość dynamiczna oleju napędowego.
Co oznacza lepkość oleju? Odpowiedź na to pytanie jest dosyć prosta. Przez ten parametr rozumiemy rozmiar kropel powstałych podczas rozpylania ON w silniku. A dlaczego ma to takie znaczenie?
Od lepkości paliwa zależy jakość jego spalania i stopień jego rozpylania. Jeśli więc olej napędowy będzie zbyt lepki, to podczas jego rozpylania powstaną krople o zbyt dużych rozmiarach, a to oznacza kłopoty. Zbyt duża waga takich większych kropel uniemożliwia ich równomierne rozmieszczenie i ogranicza odparowanie, przez co niewykorzystane paliwo będzie odkładało się na elementach silnika w postaci nagaru, co z kolei wpłynie na odczuwalny spadek mocy. Ponadto paliwo o większej lepkości trudniej i wolniej przepływa przez wszelkie filtry, co może powodować ich zapchanie.
Lepkość stosowanego przez nas oleju napędowego nie powinna być też zbyt niska. W trakcie rozpylania takiego paliwa powstałe krople będą zbyt małe, przez co szybko wytraca się prędkość, a strumień paliwa wypełnia tylko część komory spalania - w pobliżu wtryskiwacza pojawia się jego nadmiar i nie jest ono spalone w całości. Ponadto należy też pamiętać, że w silnikach diesla olej napędowy pełni także funkcje środka smarnego, co oznacza, że jeśli jego lepkość jest niedostateczna, to smarowanie elementów będzie dużo gorsze, co może skutkować szybszym zużyciem wielu elementów.
Więc jaka lepkość oleju jest lepsza? Znajdująca się mniej więcej pośrodku dwóch wymienionych. Prawidłowa lepkość ON została ustalona normą PN-EN 590, która wskazuje, że najlepsze wartości dla tego paliwa mieszczą się między 2,8 mm2/s a 8 mm2/s przy temperaturze 20 stopni Celsjusza.
Poprawienie jakości oleju napędowego, jak i benzyny, jest obecnie bardzo proste. Dzięki dostępnemu u nas suplementowi do paliwa REDUX, bez problemu poradzisz sobie z tym samodzielnie. Zastosowanie tego wyjątkowego dodatku do paliw spowoduje, że Twój samochód zyska mocy, zwiększą się jego osiągi i wydajność, a także będzie bardziej ekonomiczny i ekologiczny.